6. Praktyczne porady przy suplementacji

1. Wprowadzaj zawsze jeden suplement naraz – inaczej nie będziesz wiedzieć, który suplement powoduje problemy albo poprawę. Jeśli dopiero zaczynasz leczenie, chcesz na pewno wypróbować każdy możliwy suplement w nadziei, że znajdziesz cudowny lek. Nie rób tego. Podawaj suplementy pojedynczo, żeby nie kontynuować niepotrzebnie czegoś, co nie daje efektów – i aby nie przerwać pochopnie podawania czegoś, co te efekty daje.

2. Nie kieruj się przy podawaniu suplementów tym, że podziałały one – lub nie – na kogoś innego. Niektóre dzieci nie tolerują wcale niektórych suplementów, niektóre zaczynają tolerować je na dalszym etapie albo przestają je tolerować.

3. Kupuj suplementy z jak najmniejszą ilością dodatków, barwników, środków konserwujących.
Niedroga i dość dobrze tolerowana jest firma NOW.

4. Suplementy są dostępne w aptekach, sklepach zielarskich, sklepach z odżywkami dla sportowców, Allegro i w sklepach on-line. Niektóre z nich znajdziesz na stronie z linkami.

5. Kupienie multiwitaminy może okazać się rozczarowaniem. Dzieci często źle funkcjonują na multiminerałach czy multiwitaminach – dawki pojedynczych substancji mogą być za duże lub za małe. Próbuj minerały i witaminy pojedynczo.6. Istotna jest też forma suplementu. Niektóre dzieci nie tolerują np cytrynianu magnezu, a tolerują inną formę.

7. Dobrze zaopatrzyć się w duże pudełeczko na leki – na dzień lub na tydzień i zapisywać podawane dawki i reakcje.

8. Suplementy rozpuszczalne w wodzie (B1, B2, B6, B12, biotyna, niacyna, B5, kwas foliowy, cynk, selen, molibden, magnez) podawaj 3-4 razy dziennie w mniejszych dawkach. Witaminy A, D, E, K (rozpuszczalne w tłuszczach) mogą być podawane raz dziennie.

9. Jeśli dziecko nie umie łykać kapsułek, wymieszaj proszek z kapsułki z pokarmem lub piciem. Możesz kupić też suplement w formie płynnej (uwaga wtedy na dodatki, często występuje w nich cukier).
(Na podstawie: własnych doświadczeń i tej strony.